Tranzyt T1/T2
TRANZYT
Tranzyt to procedura umożliwiająca zawieszenie na czas tranzytu obowiązku opłacenia zobowiązań celno-podatkowych z tytułu przywozu towarów na teren Unii Europejskiej. Rozróżnia się dwa rodzaje wspólnej procedury tranzytowej procedurę T1 i procedurę T2. Są to dokumenty spełniające dwie funkcje gwarancyjną i celną.
T1 – PROCEDURA TRANZYTU ZEWNĘTRZNEGO
To procedura tranzytu zewnętrznego stosowana w każdej klasyfikacji towarów do przewozu towarów nieunijnych oraz towarów unijnych eksportowanych do krajów trzecich. T1 należy „zamknąć”, czyli dopuścić towar do obrotu i tym samym uiścić opłaty lub zastosować inną procedurę celną.
Dokumenty wymagane do wykonania procedury tranzytu zewnętrznego T1:
• faktura lub faktura proforma
• specyfikacja lub packing list
• dokument przewozowy (CMR)
• inne dokumenty w zależności od specyfiki sprowadzanego towaru np. badania sanitarne, weterynaryjne itp.
Agencje celne PKS International CARGO S.A. świadczące powyższe usługi:
Bezledy, Biała Podlaska, Białystok, Bobrowniki, Dorohusk, Gdynia, Hrebenne, Hrubieszów, Konin, Korczowa, Koroszczyn, Kuźnica, Małaszewicze, Medyka, Opole, Przemyśl, Siemianówka, Żarska Wieś.
T2 – PROCEDURA WSPÓLNOTOWEGO TRANZYTU WEWNĘTRZNEGO
Procedura tranzytu stosowana w sytuacji przemieszczania towaru unijnego pomiędzy krajami z obszaru celnego Unii Europejskiej przez obszar kraju trzeciego.
Agencje celne PKS International CARGO S.A. świadczące powyższe usługi:
Dorohusk, Kuźnica, Małaszewicze, Opole, Przemyśl.
Przewóz towarów pomiędzy krajami należącymi do Unii Europejskiej lub przez jej terytorium – na rzecz państw trzecich, wiąże się z koniecznością przestrzegania określonej procedury celnej. Zgodnie z powyższym, mamy tutaj do czynienia z dwiema procedurami: T1 i T2. Ich zadaniem jest zdefiniowanie wszystkich niezbędnych zasad dotyczących przewozu towarów w wyżej wymienionych sytuacjach.
Dlaczego procedura T1 jest tak ważna? Na czym ona polega?
Procedura T1 określa zasady obowiązujące podczas przewozu towarów nieunijnych (transportowanych spoza Unii i docelowo poza jej obszar, a także ładunków pochodzących z Unii, które są eksportowane do krajów niebędących członkami Unii Europejskiej.
Procedura tranzytu T1 powinna zakończyć się dopuszczeniem towaru do obrotu, a co za tym idzie – uiszczeniem wszystkich niezbędnych opłat związanych z przewozem towaru lub zastosowaniem innej procedury celnej. Po dopuszczeniu towaru wydawany jest dokument tranzytowy T1, który uprawnia do jego przewozu zgodnie z przyjętą procedurą.
Zgodnie z powyższym, aby sporządzić T1 dokument celny, niezbędne jest posiadanie ww. dokumentów. W szczególny sposób warto zwrócić uwagę na konieczność przesłania dokumentacji pomocniczej, która jest kluczowa do przewozu towaru (np. żywność, produkty łatwo psujące się itd.).
Na czym polega procedura wspólnotowego tranzytu wewnętrznego T2?
W przypadku procedury T1 transport towarów był realizowany najczęściej pomiędzy krajami niewchodzącymi w skład Unii lub państw trzecich, do których wysyłano produkty unijne. W przypadku procedury T2 mamy na myśli sytuację, gdy towar unijny jest przemieszczany pomiędzy krajami wchodzącymi w skład obszaru celnego Unii Europejskiej poprzez terytorium należące do kraju lub krajów trzecich.
W trakcie realizacji procedury wydawany jest dokument T2, który uprawnia do przewozu towaru przez państwo spoza obszaru Unii Europejskiej. Do sporządzenia dokumentu T2 niezbędne są m.in. CMR, faktury handlowe lub pro forma, specyfikacja lub packing list, odprawa exportowa, świadectwa weterynaryjne, sanitarne itd., a także świadectwo pochodzenia (jeśli zostało wystawione).
Warto dodać, że dokument T1 jak i T2 powinien być przewożony wraz z załadowanym towarem. Przewoźnik powinien go przedstawić w każdym urządzenie tranzytowym. Jeśli ładunek zostanie dostarczony do miejsca przeznaczenia, należy go przekazać w urzędzie przeznaczenia lub – przy uproszczonej procedurze – upoważnionemu odbiorcy, zgodnie z przyjętymi prawnie wymogami procedur tranzytowych i celnych.
Więcej informacji o tranzycie towarów znajdziesz na naszym blogu.